DUA 6022 KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM
E-FOLIO
TAJUK:
PENGGUNAAN BAHASA ROJAK SUDAH MENJADI AMALAN DI KALANGAN
RAKYAT MALAYSIA. BINCANGKAN PERANAN PELAJAR DALAM MEMARTABATKAN KEMBALI BAHASA
MALAYSIA YANG BETUL.
Di sediakan oleh:
NAMA |
NO.MATRIK |
Nur Jannatul
Najihah binti Ramli |
30DLS19F1052 |
NurFarhana binti Zamri |
30DLS19F1022 |
Nur Amira Syazwani binti Muhd Yazid |
30DLS19F1050 |
Wan Noor Syakila binti Wan Mustafah |
30DLS19F1028 |
Thanussha a/p Malarselvan |
30DLS19F1014 |
Isi kandungan
1. Pendahuluan
2.
Obejektif
penulisan
3. Isi penting
ü Memupuk kesedaran dalam diri untuk menggunakan bahasa Malaysia dalam kehidupan harian.
ü Melibatkan diri dalam bidang penulisan atau menghasilkan buku-buku berbahasa Melayu.
ü Bertutur bahasa Melayu di dalam kelas.
ü Memberi dorongan kepada pelajar antarabangsa untuk mengenali dengan lebih mendalam mengenai kepentingan bahasa Malaysia dalam kehidupan seharian.
ü Mempunyai peranan dan tanggungjawab yang besar untuk memartabatkan bahasa Melayu.
4.
Kesimpulan dan
cadangan
5.
Lampiran
6. Sumber rujukan
Pendahuluan
Bahasa Malaysia
merupakan bahasa rasmi Negara Malaysia yang menjadi alat perhubungan antara
semua rakyat yang tinggal di Malaysia. Sejak berpuluh tahun dahulu sudah dirasmikan
iaitu dari tarikh keramat tanggal 31 Ogos 1957 sebagai titik permulaan. Jika
dikaitkan dengan tamadun Melayu di rantau alam Melayu ini, maka bahasa Melayu
telah menjadi asas kepada pembinaan dan pembentukan tamadun kerana Bahasa
Melayu telah dikesan menjadi bahasa terawal dalam tamadun awal di rantau ini
pada awal abad masihi. Namun, pada era globalisasi ini, penggunaan bahasa rojak
sudah menjadi amalan di dalam kalangan rakyat Malaysia. Hal ini demikian
kerana, mereka lebih berminat untuk menggunakan bahasa rojak berbanding bahasa
Malaysia. Kini mereka juga lebih mementingkan bahasa Inggeris sebagai alat
kemajuan, malah ianya digunakan dalam perbualan seharian. Media massa juga
salah satu punca yang menyebabkan pencemaran bahasa ini berlaku pada masa ini
kerana bahasa yang digunakan oleh radio, televisyen, atau akhbar sering menjadi
ikutan pengguna bahasa, misalnya drama-drama ataupun rancangan yang disiarkan
di kaca televisyen kebanyakannya menggunakan bahasa rojak iaitu percampuran
antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Perkara-perkara seperti ini
membawa kepada berlakunya pencemaran bahasa Melayu kerana orang ramai akan
mudah terpengaruh dengan bahasa yang digunakan di media. Mereka haruslah
mengubah perspektif mereka dengan menjaga serta mengekalkan bahasa Malaysia
daripada terhapus. Oleh itu, terdapat pelbagai peranan pelajar dalam
memartabatkan kembali bahasa Malaysia yang betul.
Objektif
penulisan
Antara
objektif penulisan kami adalah kami dapat mengupas sedikit sebanyak peranan
bagi memartabatkan bahasa Malaysia. Di samping itu, kami dapat menjelaskan
dengan baik setiap peranan yang dikupas. Akhir sekali, kami dapat memudahkan
masyarakat dan pelajar untuk memahami penerangan yang kami hujarkan. Oleh hal
yang demikian, kami sedia maklum bahawa Bahasa rojak itu lebih mudah difahami
tetapi adalah tidak salah jika semua rakyat Malaysia menggunakan bahasa Malaysia
sepenuhnya.
Isi-isi
penting
Peranan pelajar yang boleh diambil
untuk memartabatkan kembali bahasa Malaysia ialah para pelajar haruslah memupuk
kesedaran dalam diri untuk menggunakan bahasa Malaysia dalam kehidupan harian.
Sebagai contoh, mereka boleh menonton cerita atau mendengar lagu yang
menggunakan bahasa Melayu asli seperti cerita yang ada pada zaman dahulu. Hal
ini kerana, pada zaman dahulu mereka hanya menggunakan bahasa yang mudah
difahami dan tidak bercampur bahasa. Dengan cara tersebut, mereka dapat
mempelajari penggunaan bahasa Malaysia dengan tepat. Secara tidak langsung,
para pelajar dapat berbual dengan menggunakan bahasa Malaysia dan bukannya
bahasa rojak.
Selain itu,
kita sebagai pelajar perlu melibatkan diri dalam bidang penulisan atau
menghasilkan buku-buku yang boleh dijadikan contoh atau panduan kepada golongan
yang kurang berpendidikan tentang bahasa Melayu. Sebagaimana yang kita sedia
maklum bahawa, kebanyakan pelajar yang bukan berbangsa melayu kurang tentang
penggunaan bahasa Melayu. Oleh itu, dengan adanya pelajar yang melibatkan diri
untuk menghasilkan buku-buku maka pelajar yang bukan berbangsa melayu dapat
menjadikan tersebut sebagai panduan malah kepada pelajar yang berbangsa melayu
yang lain juga boleh dijadikan buku tersebut sebagai panduan. Jika dilihat dari
sudut yang lain, pelajar yang melibatkan diri dalam bidang penulisan dapat
melatih diri mereka dengan penggunaan bahasa Melayu yang betul dalam cara kita
berkomunikasi kerana ia boleh mempengaruhi minda kita. Contohnya, melibatkan diri
dalam pertandingan matapelajaran Bahasa Melayu seperti menghasilkan sajak dan mengarang
cerita tentang kepentingan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar. Dengan itu,
penggunaan bahasa Melayu yang betul dapat memartabatkan kembali di kalangan
pelajar.
Bukan itu sahaja, sebagai seorang pelajar
yang berdedikasi harus memartabatkan kembali bahasa Malaysia ialah dengan
bertutur bahasa Melayu di dalam kelas. Hal ini demikian kerana, sekolah yang
mempunyai pelajar berbilang bangsa juga dapat mendalami bahasa Malaysia dengan
baik. Dengan ini, pelajar dapat memahami bahawa bahasa Malaysia perlu dijadikan
amalan di kalangan rakyat Malaysia walaupun sudah tamat persekolahan. Bahasa rojak di kalangan rakyat Malaysia
tidak wajar kerana pelajar akan terpengaruh dengan bahasa yang tidak elok. Oleh
itu, pelajar perlu menggunakan bahasa Malaysia iaitu bahasa Melayu bermulanya
di dalam kelas semasa berinteraksi dengan pelajar-pelajar yang lain mahupun
cikgu-cikgu di sekolah.
Di
samping itu, peranan pelajar dalam memartabatkan bahasa Malaysia ialah dengan
memberi dorongan kepada pelajar antarabangsa untuk mengenali dengan lebih
mendalam mengenai kepentingan bahasa Malaysia dalam kehidupan seharian. Hal ini
kerana, bahasa Malaysia adalah bahasa ibunda bagi warganegara Malaysia, dan
mereka yang bukan warganegara mestilah pandai dalam bertutur bahasa Malaysia
ketika berada di negara Malaysia walaupun kurang fasih dengan Bahasa Melayu.
Tambahan pula, bahasa Melayu juga telah menjadi bahasa utama untuk berkomunikasi
antara satu sama lain seperti berkomunikasi bersama rakan-rakan, di tempat
umum, dan di kedai makan. Sebagai contoh, di negara Jepun mereka sangat
menekankan penggunaan Bahasa mereka berbanding bahasa Inggeris sehingga
sekarang dan mereka telah berjaya membangunkan negara mereka dengan penggunaan bahasa
tanah air mereka sendiri. Dengan berbuat demikian, kami percaya negara Malaysia
dapat meningkatkan penggunaan Bahasa melayu di kalangan pelajar antarabangsa
dan pelajar yang sering menggunakan bahasa rojak dalam perbualan mereka, secara
tidak langsung dapat meningkatkan imej negara kita sehingga di persada dunia.
Akhir
sekali, para pelajar perlulah mempunyai peranan dan tanggungjawab yang besar
untuk memartabatkan bahasa Melayu. Golongan pelajar ini juga adalah merupakan
golongan cerdik pandai yang sering melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti ilmu
seperti seminar, pembentangan kertas kerja, pidato, forum, simposium dan
pelbagai aktiviti yang melibatkan perbincangan, soal jawab, penerangan dan
taklimat. Mereka seharusnya melibatkan diri dengan aktif agar boleh menggunakan
bahasa dengan berhujah, memberi pandangan, ulasan dan apa sahaja yang membawa
kepada pemantapan bahasa.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
kita perlu memartabatkan bahasa Malaysia agar tidak ditelan zaman bak kata
pepatah “tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas”. Oleh itu, sejak kecil kita
perlu dididik dan diberikan kesedaran bahawa pentingnya bahasa Malaysia dalam
negara kita. Hal ini demikian kerana, generasi muda seperti pelajar sekolah
lebih menghargai bahasa kebangsaan Malaysia apabila mengetahui kelebihan dalam
memartabatkan bahasa ibunda kita. Kita juga boleh menerapkan ilmu ini sebagai
seorang rakyat malaysia yang mencintai negara. Antara cadangan pertama yang
dapat kami lontarkan adalah melantik seorang pengawas bahasa di setiap sekolah
bagi menyaman pelajar dengan harga bernilai RM10 jika mereka menggunakan bahasa
rojak. Cadangan yang kedua adalah menggantikan bahasa Inggeris dengan bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar di serantau Malaysia supaya dengan cara ini
kita dapat menaikkan bahasa ibunda kita. Cadangan yang terakhir adalah memberi
anugerah kepada mereka yang berjaya membangunkan bahasa Malaysia di antara
negara luar.
Lampiran 1
Contoh dialog dibah dan minah dalam bahasa rojak.
Dibah: Wahh, awak sangat terror la dalam bidang Matematik. Saya
ni selalu fail matematik. Awak ada
beberapa tips tak untuk saya lebih
pandai in subject ni?
Minah: Eah, boleh sangat. Saya akan
bagi tips yang sangat easy untuk awak. Awak perlu do math exercise supaya lebih banyak skill dalam mengira.
Dibah: Ouh macam itu, tomorrow saya akan start. Thank Minah.
Sumber rujukan
1.
http://katrinahl.blogspot.com/2014/09/langkah-langkah-untuk-memartabatkan.html
2.
https://ms.wikipedia.org/wiki/Bahasa_rojak
LINK E-BOOK KAMI ( https://flipbookpdf.net/web/site/4f693ed00690f14ab658be17347c09d8480af48b202009.pdf.html )
a;
No comments:
Post a Comment